• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Betalningsfri månad avida

Konkret.

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
14 December 2019
Meddelanden
160
Mottagna reaktioner
21
Poäng
112
Jag sökte om en betalningsfri månad hos avida, det verkar beviljats men jag tolkar det som att det är en amorteringsfri månad och inte helt betalfri? Min kredit där uppnår inte hela beloppet av månadskostanden, så skulle dem backa min kredit utifrån månadskostnaden så skulle jag hamna minus. Hur tolkar ni de?

Kopierat från avida:

Du vet väl att du kan utnyttja två betalningsfria månader varje år? När du utnyttjar en betalningsfri månad läggs räntor och avgifter till kapitalskulden. Återbetalningstiden förlängs något, medan beloppet du betalar varje månad fortsätter att vara den samma.

Du har valt att utnyttja en betalningsfri månad för avin med förfallodag 2020-11-25.

OBS! Om du gör ett uttag samma månad som du ansöker om en betalningsfri månad och den nya kapitalskulden plus räntor och avgifter blir högre än det ursprungliga lånebeloppet, kommer vi istället ge dig en amorteringsfri månad.Då betalar du endast räntor och avgifter, men ingen amortering.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

PontusG

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2018
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Jag sökte om en betalningsfri månad hos avida, det verkar beviljats men jag tolkar det som att det är en amorteringsfri månad och inte helt betalfri? Min kredit där uppnår inte hela beloppet av månadskostanden, så skulle dem backa min kredit utifrån månadskostnaden så skulle jag hamna minus. Hur tolkar ni de?

Kopierat från avida:

Du vet väl att du kan utnyttja två betalningsfria månader varje år? När du utnyttjar en betalningsfri månad läggs räntor och avgifter till kapitalskulden. Återbetalningstiden förlängs något, medan beloppet du betalar varje månad fortsätter att vara den samma.

Du har valt att utnyttja en betalningsfri månad för avin med förfallodag 2020-11-25.

OBS! Om du gör ett uttag samma månad som du ansöker om en betalningsfri månad och den nya kapitalskulden plus räntor och avgifter blir högre än det ursprungliga lånebeloppet, kommer vi istället ge dig en amorteringsfri månad.Då betalar du endast räntor och avgifter, men ingen amortering.
Jag förstår inte riktigt hur du menar men kan förklara med andra ord.

Första stycket: Avida säger att du får en betalningsfri månad, detta förlänger återbetalningstiden i motsvarande grad pga tillkommande ränta och avgifter.

I andra stycket: Om du ansöker om en betalningsfri månad och utnyttjar krediten fullt så kommer du överstiga ditt beviljade lånebelopp pga av de tillkommande ränta/avgifter då kommer de be dig betala avgifterna/ränta så att du inte övertrasserar det beviljade lånebeloppet. De är alltså de tillkommande beloppet för ränta/avgifter som du behöver betala.
 

Konkret.

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
14 December 2019
Meddelanden
160
Mottagna reaktioner
21
Poäng
112
Tack,men jag förstår ändå inte om jag kommer behöva betala något på fakturan den betalningsfri månaden, om jag har 529kr kvar att utnyttja på krediten och fakturan ligger på 4200, kan dom ge mig en betalningsfri månad ändå? Min innestående kredit täcker ju inte faktura beloppet
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 251
Mottagna reaktioner
1 094
Poäng
897
Du betalar nog inget denna månaden. Men lånet förlängs en månad med ränta. Så är det på mina lån just nu.

Men hade banknorwegian en gång då lades månadssumman på totala lånet istället.

Minns att jag tog lån på 50 k, pga betalningsfri månad så blev totala skulden på 51 k istället pga min månadssumma kostade 1000 kr. Det var bara ränta jag betalade där varje månad. Kan det vara något sådant hos advisa?
 

PontusG

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2018
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Tack,men jag förstår ändå inte om jag kommer behöva betala något på fakturan den betalningsfri månaden, om jag har 529kr kvar att utnyttja på krediten och fakturan ligger på 4200, kan dom ge mig en betalningsfri månad ändå? Min innestående kredit täcker ju inte faktura beloppet
Det kan vara på håret, det är egentligen bara att räkna ut vad ränta + avgift är för månaden, är det mer än 529 kr så betalar du det överskjutande innevarande månad, är det mindre så betalar du ingenting.
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Du kan mejla dem och fråga, eller ringa på måndag om du står ut med en lång telefonkö. Jag har uppfattat att de ger betalningsfri månad och endast förlänger återbetalningstiden, eftersom beloppet på månadsinbetalning inte ändras. Men vad som händer om krediten/lånet överskrids i.o.m detta vet jag inte. Trodde de erbjöd betalningsfri månad efter 6 månader och då är det ju inget problem men jag kan ju ha fel.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Om du t.ex. har 50 000 i kredit och har nyttjat 49 500 av dessa och vill ha en betalningsfri månad. Är då räntor och avgifter högre än 500 så kommer din skuld överstiga ditt kreditutrymme. I detta fall kommer du iså fall inte få betalningsfritt helt utan endast amorteringsfritt, detta för att du inte skall överskrida din kredit.
Så tolkar jag detta.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp